• Andrzej Draguła, Żarliwość rodzi się przez oczy

Żarliwość rodzi się przez oczy

Ks. Andrzej Draguła

Obrazy „nie są żywe”, nie mają duszy, ale oddziaływają na nas „jak żywe” ze względu na naszą psychiczną konstrukcję. W tym właśnie znaczeniu mają moc uwodzicielską: dobrą i złą.

  • Chłopiec z Aleppo

Miraże ikonoklastów

Marcin Stachowicz

Ks. Draguła bliski jest popełnienia błędu wspólnego wszystkim ikonoklastom – zdaje się wierzyć, że przedstawienia wizualne są obdarzone jakimś osobowym bytem; że działają z określonymi intencjami i sprawują rodzaj władzy nad widzem.

  • Rzeźba „Bez przemocy” Fredrika Reuterswärda

Dlaczego (nie) przemoc? Edytorial (zima 2016)

Zbigniew Nosowski

Skąd się bierze fascynacja przemocą? Jakie mechanizmy społeczne i kulturowe ją umożliwiają? Dlaczego skuteczną odpowiedzią na przemoc może być tylko nieprzemoc?

  • Papież Franciszek

Franciszek: Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 2017

Redakcja

„Wyrzeczenie się przemocy: styl polityki na rzecz pokoju” – to tytuł opublikowanego właśnie orędzia papieża Franciszka na Światowy Dzień Pokoju 1 stycznia 2017.

  • Manifest ikonoklastyczny

Manifest ikonoklastyczny

Ks. Andrzej Draguła

Władzę ma ten, kto kształtuje zbiorową wyobraźnię. Obrazy formują nasze odczuwanie świata. A tego, co zobaczone, już się nie „odzobaczy”.

  • Fidel Castro, Więź

Ostatnie zwycięstwo Fidela

Filip Černý

Czy śmierć Fidela Castro kończy XX wiek na zachodniej półkuli?

  • Lyonel Trouillot, „Niedziela 4 stycznia”

Dziś jest dzień marszu

Magdalena Macińska

Haiti kojarzymy przeważnie z egzotycznym pięknem, biedą i pomocą humanitarną. Powieść Lyonela Trouillota daje szansę spojrzeć na Haiti inaczej, bo od wewnątrz.

  • Jerzy Jarniewicz

Klimat po kontrkulturze

Dawid Szkoła

Powoli widzimy, że świat bez kontrkultury, dającej alternatywne możliwości istnienia indywidualnego i zbiorowego, jest szalenie ubogi i jednowymiarowy.