• Adolf Hitler

Przecież nie wszyscy Austriacy popierali Hitlera…

Łukasz Saturczak

Nazizm nie wjechał do nas jak potwór z bram piekła. Wprowadzili go sąsiedzi, grzeczni ludzie – mówi Martin Pollack, „naczelny poszukiwacz historii Austrii”.

  • „Klient”

„Klient”: między Wschodem i Zachodem

Konrad J. Zarębski

Oscar 2017 za najlepszy film nieanglojęzyczny. Dopóki nie dostrzeżemy i nie zaakceptujemy tego, o czym opowiada Farhadi, nie zrozumiemy ani islamu, ani islamskiej teokracji.

  • „Uczeń”, reż. Kiriłł Serebernnikow

Puste miejsce – o filmie „Uczeń” Kiriłła Sieriebriennikowa

Ks. Andrzej Luter

Autor dokonuje wiwisekcji mrocznych zakamarków ludzkiej duszy, demaskuje hipokryzję człowieka, w którego życiu wszystko staje się pozorne, nieprawdziwe.

  • Dworzec Centralny

Myśli twoje śnić zaczynam. Nowa powieść Jerzego Sosnowskiego

Łukasz Saturczak

„Fafarułej” może uchodzić za powieść osobną w dorobku Jerzego Sosnowskiego. Ale wierni fani pisarza znajdą w niej charakterystyczne cechy jego twórczości. 

  • Kadr z filmu „Butterfly Kisses” w reżyserii Rafała Kapelińskiego

Autorskie motyle? 19. Kino na Granicy w Cieszynie

Sebastian Smoliński

Polsko-czeski festiwal Kino na Granicy czerpie siłę i popularność z wpisanej w to wydarzenie rozmowy bliskich sobie kultur.

  • Joanna Mucha

Bójcie się tego, co będzie po Końcu Świata

Wojciech Chmielarz

Literatura postapokaliptyczna złapała drugi oddech, a najciekawsza jest w niej wizja człowieka. Jak na tym tle wygląda powieść posłanki Joanny Muchy?

  • Tadeusz Kantor, Umarła klasa

Artyści i tłumacze. O (nie)zrozumieniu sztuki współczesnej

Ks. Andrzej Draguła

To uproszczenie, że kiedyś sztuka była „czytelna”, a dzisiaj jest „nieczytelna”. Być może była „czytelniejsza”, ale i tak potrzebowała „tłumaczy”.

  • Wyzwolenie, Teatr Słowackiego w Krakowie

„Wyzwolenie” Wyspiańskiego w trzech aktach

Jacek Wakar

„Wyzwolenie” Wyspiańskiego pojawiło się na deskach aż trzech teatrów. Czy polski teatr na nowo dojrzał do tego dramatu o konstrukcji labiryntu?