• Joanna Mucha

Bójcie się tego, co będzie po Końcu Świata

Wojciech Chmielarz

Literatura postapokaliptyczna złapała drugi oddech, a najciekawsza jest w niej wizja człowieka. Jak na tym tle wygląda powieść posłanki Joanny Muchy?

  • Tadeusz Kantor, Umarła klasa

Artyści i tłumacze. O (nie)zrozumieniu sztuki współczesnej

Ks. Andrzej Draguła

To uproszczenie, że kiedyś sztuka była „czytelna”, a dzisiaj jest „nieczytelna”. Być może była „czytelniejsza”, ale i tak potrzebowała „tłumaczy”.

  • Wyzwolenie, Teatr Słowackiego w Krakowie

„Wyzwolenie” Wyspiańskiego w trzech aktach

Jacek Wakar

„Wyzwolenie” Wyspiańskiego pojawiło się na deskach aż trzech teatrów. Czy polski teatr na nowo dojrzał do tego dramatu o konstrukcji labiryntu?

  • Monika Sznajderman

„Jestem twoją pamięcią, tato”. O książce Moniki Sznajderman

Damian Jankowski

Sznajderman stawia pytanie: czy obojętność może zabić? W czasie, gdy żydowska babcia umiera w pogromie, jej polska odpowiedniczka zajmuje się pozowaniem do portretu.

  • Taniec

Każdy człowiek jest tancerzem

Ewa Buczek

Ciało w tańcu nie kłamie, nie może racjonalizować, zafałszowywać obrazu, tworzyć iluzji.

  • „Preacher” („Kaznodzieja”)

Pięści egzorcysty

Marcin Cielecki

Od kiedy literatura wstydliwie zamilkła na temat Boga, zagadnienia religijne śmiało podejmuje kultura masowa. „Outcast”  i „Preacher” prowokują, a przy okazji stawiają świetne pytania.

  • Oskar Sawicki, „To nie jest flaga”

Za późna polskość

Marcin Stachowicz

W jaką formę po ponad dwóch dekadach modernizacji okrzepnie „nowoczesna polskość”? Próbuje to pokazać najnowsza wystawa w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej.

  • Kadr z filmu „Kanał”

60 lat „Kanału”. Nie na taki film o Powstaniu Warszawskim czekano

Konrad J. Zarębski

Czy wtedy, na przełomie 1956 i 1957 roku, mógł powstać inny film niż „Kanał” Andrzeja Wajdy?